Elverskud

Gr. 4 – laver en dybdegående analyse af ”Elverskud” og lægger på bloggen. I må gerne læse andres analyser på nettet, men så skal der være kildehenvisninger, og I skal samtidig forholde jer kritisk til de udefrakommende analyser – dvs. kommentere, hvorvidt det virker som en holdbar analyse eller ej (og selvfølgelig hvorfor). 

Hvad er folkeviser?
Folkeviser er en gammel form for kommunikation. Det blev kommunikeret via dans og sang fuldført af trubadurene, som normalt kun sang og dansede til adlen.
Folkevisen "Elverskud" beskriver en historie om Hr. Oluf, som skal finde hans ugifte kvinde kaldet for "fæstemø" i denne tekst.
- Skrevet af Gabino Vargas. 

Nu til den endelige analyse af "Elverskud":
Det er en tryllevise, fordi der er overnaturlige ting og hændelser. Det handler om en forlovelsessituation som er meget typisk for trylleviser. Livsstadier også er meget karakteristisk for trylleviser og "Elverskud" viser det fint, da Oluf går igennem flere stadier og til sidst dør.

Tema: udvikling fra de trygge rammer til ukendt. Ulykkelig kærlighed, "forbandelse" i form af forudsigelse og død. 

Form:
Strofer --> 54 strofer og 2 verslinjer plus omkvæd efter hver strofe.
Omkvæd --> "havd hjælper det, vi kvider."
Rim --> enderim.
Formelsprog --> formelt sprog som f.eks. "ti kvær" så betyder ti stille.

Handlingsreferat:
1-2: Intro til Oluf
3-5: Møde med Jomfruen.
6-13: Jomfruen lokker.
14-17: Konflikt og afvisning.
18-25: Oluf vender hjem, giver besked/ordre.
26-28: Varsel i form af klokkespil.
29-34: Gråd, mistænksomhed.
35-37: Fører bruden ind.
38-42: Samtale med Hr. Olufs mor
43-45: Bruden til brudehus.
46-48: Hr. Olufs død.
49-50: Optrapning til mødet med den afdøde Oluf.
51-54: Bruden er knust efter Olufs død.

Tid og sted:
Visen forløber over ca. en dag, og foregår ikke et konkret beskrevet sted. 
Konflikten opstår når Oluf takker nej til alle elverjomfruens tilbud og fortæller ham at han skal dø.Konflikten udvikles når Oluf kommer hjem og fortæller hvad der er sket. Han sender sine 7 brødre afsted til hans brud. Jomfruen bliver mistænkelig og spørger Olufs mor:
"Jeg ser her riddere går ud og ind,
jeg ser ikke hr. Oluf, kære herre min"


Olufs mor lyver og svarer:
"Både med høg, og så med hund (oversat: på jagt med høg og hund)
da er hr. Oluf i rosenlund"

Konflikten afsluttes når bruden finder hr. Oluf død i ligbåren. Hun er knust og aer/kysser liget.
Herefter slutter visen af med omkvæddet: "hvad hjælper det, vi kvider? (græder)"

Personkarakteristik: 

Hr. Oluf: han er hovedpersonen i denne Folkevise. På grund af de mange goder han ejer, signalere han at han er højere end de andre, som f.eks. hans brødre, som han giver ordre til. 
Han trofast og stærk med hensyn til at han siger nej til elverpigen som ellers ihærdigt prøver på at forfører ham og vender derefter tilbage til hans fæstemø som han skal giftes med. 
Han er indblandet i et arrageret ægteskab, eftersom fæstemøen (Ingerlil) er givet væk til Hr.Oluf.

Fæstemø (Ingerlil): hun er dybt forelsket i Hr.Oluf og vil kun giftes med ham. Hun er meget sårbar.

Elverjomfru: lokkende, ivrig og forførende over for Hr.Oluf og bliver sur når han siger nej tak til hende fordi han skal giftes med Fæstemøen. Strofe: 6-13.




Emilie, Frederikke, Gry, Josefine

8 kommentarer:

  1. Kommentarer til blogindlægget: Husk citationstegn ved titler og tjek lige indlægget for mangler i forbindelse med sammensatte ord og stavefejl. I skal lave en mere detaljeret og dybdegående analyse. Inkludér bl.a. personkarakteristikker (vha. teksteksempler), og forklar hvad visens tema er (også vha. teksteksempler)

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld de fejl der er begået, men det er udelukkende min skyld plus vi ikke havde tid samme dag til at læse korrektur og har efterfølgende ikke kigget på det.
      Personkarakteristikker havde vi svært ved at sætte sammen som en tekst, dvs vi kunne ikke finde nogen konkrete eksempler på deres karakteristikker derfor har vi ikke skrevet noget om dem. Vi kunne nok godt havde skrevet noget om dem, men ville efterfølgende ikke havde haft nogen konkrete eksempler.

      Slet
  2. Først og fremmest: Sejt skrevet, Gabino! :-)
    Dernæst: Jeg synes, det er rigtig rart, I har delt visen op i så mange afsnit. Så får man lettere det hele med, når man genfortæller visen. Dog forvirrer overskrifterne mig lidt. F.eks. "Fører bruden ind" - hvem fører bruden ind? Pas også på med at skrive "han" eller "hende" for meget, det bliver for indforstået og forvirrende. Hvis I putter navne på, er man som læser aldrig i tvivl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig med emalke. Jeg savner lidt mere uddybende sætninger til de forskellige afsnit, for hvis man som læser ikke har læst teksten, skal der ikke så meget til at forvirre.
      Men ellers kort og konkret - og thumbs up til Gabino!

      Slet
    2. Jeg tror Gabino sætter pris på din kommentar Mie:)!
      Det gør det meget lettere at overskue hvis det er man deler det så meget op. Den overskrift du påpeger kan jeg ikke helt forstå hvorfor du har problemer med den, men fred være med det. Det der er ment med den er at i teksten bliver fæstemøen ført ind i kirken som brud, derfor skrev vi det sådan.
      Vi ville heller ikke skrive det alt for kompliceret, plus at vi havde lidt tidsmangel, eftersom jeg skulle sidde sammen med Gabino, så det er stort set de andre tre tøser der har skrevet.
      Stavefejlene kan udelukkende kun skyldes mig, det beklager jeg:)

      Slet
  3. Jeg er enig med emalke og Anna Secher. Det ville have været rart med lidt mere forklarende sætninger, da vi jo ikke har læst selve visen. I har alligevel mange gode ting med, men jeg synes at der mangler lidt uddybning fx har i skrevet at der er enderim, men er der noget mønster i rimene?. Sådanne små uddybninger giver læseren en bedre forståelse af selve analysen, da læseren helst skal få så mange informationer af vide omkring visen.

    SvarSlet
  4. Jeg giver jer ret i, at vi mangler en del ting og det generelt kunne være mere grundigt :) hehehehe

    SvarSlet
  5. Jeg vil også give de andre ret i at der mangler nogle ting. Jeg personligt ville godt have set lidt mere grundig analyse f.eks: hjemme-ude-hjemme/ude-hjemme-ude struktur, personkarakteristik og flere eksempler.
    Ellers meget godt, som Mie også har skrevet, så er det meget godt at i har delt visen op i overskuelige afsnit :)

    SvarSlet