Germand Gladensvend


Komparativ analyse af folkevisen "Germand Gladensvend" og Michael Jacksons "Thriller"


”Germand Gladensvend” og ”Thriller” indeholder begge overnaturlige elementer fra tryllevise-genren. Nedenfor vil en nærmere sammenligning af de to tekster blive uddybet.


Tryllevisens typiske træk er især overnaturlige kræfter og aktørerne er ofte fortryllede eller forbandede, som f.eks. i ”Germand Gladensvend”, hvor Gladensvend ”forbandes”, da dronningen lover ham væk. Derudover handler de typisk om de ubeherskede kræfter i mennesket og overgangen fra barn til voksen. Et andet afgørende træk ved trylleviser er deres tragiske slutninger.

Personer: 
Gladensvend kan karakteriseres som en modig og glad ung mand. Visen fortæller dog, at ligegyldigt hvor modig og glad man er, kan man ikke flygte fra sin skæbne. I ”Thriller” ser vi samme element af en forbandet skæbne, som Jackson bærer på.
I folkevisen er dronningen ikke særligt rationelt tænkende og glemmer at tænke på konsekvenserne af hendes valg om at love hendes kommende søn væk til gammen, for at hun til gengæld får medvind. I Michael Jacksons ”Thriller” er Jackson ligeledes tankeløs, idet han inviterer en pige ud på en fuldmåneaften, da han godt ved, hvad der vil ske med ham.

Struktur: 
I begge tekster former handlingsforløbet sig således:

  • Helt + konflikt præsenteres
  • Konflikten udspilles
  • Enten den gode eller det onde lykkes.
Både i ”Germand Gladensvend” og ”Thriller” ender det med, at det onde lykkes. I begge tekster er der lagt op til en tragisk slutning. I ”Germand Gladensvend” får man at vide, at der kun er en hånd tilbage af Gladensvend, hvilket kan opfattes som, at han er død. I ”Thriller” afsluttes videoen med, at Jackson stirrer ind i kameraet med sine uhyggelige øjne, efter pigen er vendt tilbage til virkeligheden. Hun tror nu, at det hele var uvirkeligt, men Jacksons øjne viser til slut det modsatte.


Miljø:
Miljøet i teksterne er ikke helt ens, da det er meget mørkt og uhyggeligt i ”Thriller”, hvor ”Germand Gladensvend” er mere todelt i form af startens forholdsvis almindelige miljø til slutningens grusomme kampe mellem gammen og Gladensvend over det store hav.

Tema:
Begge tekster indeholder stort set samme tema, hvilket er, at man ikke kan løbe fra sin skæbne. Både Gladensvend og Jacksons skæbne er, at de har en del overnaturligt/ondt i sig. På den måde kan man også inddrage det overnaturlige som symbol for det onde. Begge tekster viser også en form for overgang for Gladensvend i form af overgangen fra barn til voksen og for Jackson i form af et ”fromt” menneske, der udvikler sig til et udyr med lyster og seksuelle drifter.

Et gennemgående træk i trylleviser er, at forskellen mellem barn og voksen er erotikken, som indtræffer i voksenlivet. I viserne er det nye, erotiske element illustreret som noget ondt, og på den måde lykkes det onde ofte til slut, fordi det seksuelle er ”farligt”.





34 kommentarer:

  1. Dette bliver kommenteret af Camilla A. Hatice og Frederikke 2.K
    Michael Jacksons video er meget fantasi præget og iscenesat, stemningen er gyselig i forhold til sangen, dvs at selve sang teksten og melodien er forholdsvis glad og ligner en typisk pop sang, det der gør selve videoen gyselig er alle de andre lyde som f.eks. (Uhhhh osv).
    Michael Jacksons personligheds skifte er et tegn på at alle mennesker har det gode og det onde i sig. Dette kan sammenlignes med Germands folkevise fordi han ikke kan komme væk fra sin mor hvilket ender med at sige fra for kærligheden som ender i at han bliver nød til at flyve tilbage til sin mor, hvilket ender i at det bliver hans død eftersom der kun er en hånd/arm tilbage.

    Folkevisen "Germand Gladensvend" er en tryllevise, dvs der er magiske elementer indeblandet i teksten og disse magiske elementer er ofte dæmoner. Dette kan bekræftes i strofe 22 vers 1, men også i mange andre vers.

    Samligningen mellem Michael Jacksons "Thriller" og folkevisen "Germand Gladensvend" kan forbindes med den uhyggelige stemning, med zombier mørke farver, kirkegården mm. i videoen og dæmonerne i folkevisen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vil I lige være søde at tjekke jeres sammensatte ord?

      Slet
  2. I begge sange handler det om kærlighed mellem en pige og en dreng, og så handler det også om overnaturlige ting. I Michael jacksons video er der monstre, såsom zombier og varulve og i Germand Gladensvend er der et fuglelignede fabeldyr.
    jeg kiggede på teksten til 'Thriller' og bemærkede at Michael Jackson også rimer, når han synger. Ligesom visen om Germand Gladensvend. Et eksempel på det kan være i
    første vers:

    It's close to midnight and something evil's lurking in the dark
    Under the moonlight, you see a sight that almost stops your heart
    You try to scream but terror takes the sound before you make it
    You start to freeze as horror looks you right between the eyes
    You're paralyzed.

    Her kan man se at dark rimer på heart og eyes med paralized.
    I Germand Gladensvend er der rim i hver strofe f.eks i 3. Strofe,hvor maa og traa rimer. Man kan også se det i strofe 18, hvor fæstemø og under ø rimer.

    Man kan sige at man kan finde mange ligheder mellem de to sange. Både grafisk og tekstmæssigt.

    SvarSlet
  3. Man kan starte ud med at sige at både folkevisen og musikvideoen kan defineres som trylleviser. Der indgår både overnaturlige væsener (fuglelignende fabeldyr og zombier) og overnaturlige kræfter (at kunne flyve og ”vågne op fra de døde”), hvilket er meget karakteristisk for tryllevise-genren. Man kan dog også placere dem i lyrik genren, da der indgår omkvæd (”saa fløj han over den Rin” og ”This is thriller, thriller night”) og rim (foruden min’ Nøgler smaa/der jeg mon efter traa og midnight/moonlight).
    Man kan også sammenligne handlingsforløbet. Germand Gladesvend starter på havet, så kommer de hjem på land og opdager problemet (hans skæbne). Problemet udvikler sig og så ender historien tragisk ude på havet. I Michael Jackson videoen starter man i biografen, så tager de ud og opdager problemet (zombier). Problemet udvikler sig og så ender det hjemme hos Michael. Dog giver slutningen en uventet drejning da Michael vender sig om viser sine ”zombie-øjne”. Begge modeller bruger hjemme-ude-hjemme modellen, dog er Germand Gladesvend bare omvendt, altså ude-hjemme-ude.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fine pointer. Både mht. tryllevise-genren samt den omvendte hjem-ude-hjem-struktur.

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Kan man godt kalde det en hjemme-ude-hjemme struktur i "thriller" når de starter i biografen og slutter hjemme? Er det ikke en alm. handlingstruktur?

      Slet
  4. Til start vil vi gerne erklære os enig i bekendtgørelsen om, at både ”Thriller” og ”Germand Gladensvend” går under ”trylleviser” - primært grundet af de overnaturlige tilstedeværelser, der står skrevet i visen og vises i sangens video.
    ”German Gladensved” er en gammel vise, der fortæller historien om en prins, der kæmper imod det onde for at finde kærlighed, hvor det dog mislykkedes. ”Thriller” er en sang af Michael Jackson, der igen handler om at stå ansigt til ansigt med det onde og prøve at undslippe det.
    Temaet består ved begge tekster af masser af ulykke, uhygge og overnaturlighed. Selve konflikten er mere tilstedeværende i visen, hvor det tydeligt bliver vist, hvordan Germand vokser op imellem ubehag og sorg, og hvordan hans fremtid bliver taget fra ham af et monster. I ”Thriller” rejser gruen sig omkring hovedpersonen, imens han langsomt indser, at han skal til at dø.
    Genrerne ’sang’ og ’vise’ indikerer i dette tilfælde, at begge dele er lyriske, og at strofer og rim er til stede. En markant forskel er dog størrelsen på stroferne, der i ”Germand Gladensvend” består af 4 strofelinjer, og i ”Thriller” er længere og mindre symmetriske, når det kommer til rim. Visen består af enderim ved hver anden linje hele vejen igennem, mens det i ”Thriller” er mere utilregneligt.
    //Simone og Jasmin

    SvarSlet
  5. Skrevet af Satish, Mathias, Anne og Anne Sofie.

    Både ''Germand Gladensvend'' og ''Thriller'' indeholder elementer fra genren, trylleviser. De indeholder begge overnaturlige elementer såsom varulv, gam og Zombier. Handlingsforløbet kan begge deles i tre faser: Hjemme-ude-hjemme, dog er ''Germand Gladensvend'' omvendt, altså ude-hjemme-ude.

    Der er seksuelle undertoner i begge viser, dog mest udpræget i ''Thriller''. Michael Jackson forvandler sig fra menneske til dyr, da han i starten er alene i den mørke skov med en pige. Dette kan tolkes som de dyriske drifter i mennesket mht. lyst. I "Germand Gladensvend" ønsker den hedenske gam at få "alt under dronningens bælte", hvilket hentyder til den seksuelle akt.

    ELLER KAN DET SYMBOLISERE NOGET HELT ANDET??? Uuuuuhh.......

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad med overgangen fra barn til voksen som er et af tryllevisernes temaer - kan det bruges på "Thriller"?

      Slet
    2. Min tanke har været helt det samme. Jeg mener også der er seksuelle undertoner i begge "viser".

      Det er fik mig til at tænke sådan, er i Germand Gladensvend anvendelsen af ordet "Nøgler" i denne sætning:

      "Jeg haver ikke under min Linde
      foruden min' Nøgler smaa... "

      Det kunne nemlig være en hentydning til et kyskhedsbælte - dvs. jomfruligheden, som Dronningen "smider væk" og får et barn, Germand Gladensvend.


      Slet
    3. Der er ihvertfald en overgang, men om den er fra barn til voksen, kan jeg ikke sige. Der er en overgang fra menneske til udyr, som måske godt virke som en overgang fra barn til voksen, da udyret viser dens sande jeg, da en voksen er bevidst om hvem man er, mens et barn kan være i tvivl.

      Men en anden ting som begge "viser" har tilfældes, er deres tema. De har begge temaet, skæbne. I viserne ser man, at man kan ikke løbe fra sin skæbne; man er, hvem man er.

      Slet
    4. Jeg ved ikke, hvor enig jeg er i, at man nødvendigvis som voksen skulle være mere bevidst om sit sande jeg end som barn. Jo klogere man bliver på omverdenen, jo mere bliver man måske netop splittet, idet man indser ting, man ikke overvejede tidligere. Jeg lærer selv hele tiden noget nyt om mig selv, og er til tider meget forvirret, hvorimod jeg som barn ubekymret brugte dagene på at klatre i træer og male i farvebøger. På en måde finder jeg børn mere afklarede end voksne, når det kommer til personlighed

      Slet
    5. Og det jeg ville sige var, at selvom der kan være en barn til voksen overgang i Germand Gladensvend, behøver Thriller ikke have det. Som jeg ser det, er det for usikkert at påstå denne barn til voksen overgang i Thriller, og derfor ville jeg ikke selv sammenligne teksterne på det punkt.

      Slet
    6. Som tilføjelse til min øvre kommentar, vil jeg gerne skrive noget, om hvorfor jeg mener at der kan være seksuelle undertoner i Thriller.

      Først og fremmest betyder ordet "thriller" "kuldegysninger", som kan førers hen til noget seksuelt. 'I'm gonna thrill ya tonight" er et eksempel på dette.

      Dernæst gør det uhyggelige i sangen, at pigen rykker tættere på Michael Jackson. "Now is the time for you and I to cuddle close together, yeah". Dog er han selv ude på noget, som vises i slutningen af musikvideoen, hvor hans øjne skifter farve.

      Slet
    7. Emalke - barndommen er som regel simpel, og rummer defor ikke de store personlige konflikter (som du også selv er inde på). Men det er jo netop i overgangen - som ternager - man lærer nye ting, får nye lyster, og dette kan bringe en ud i svære og komplicerede tider.
      Er det ikke netop det både MJ og GG er ude i? Fra uskydig barn til seksult væsen, og med det ændrer verden sig (og folk dør).

      Slet
    8. Ja, det lyder som om vi er enige. Jeg tror bare det handler om, at gøre klart hvilken slags overgang, der omtales, og argumentet med, at man oftere som voksen først viser sit sande jeg, synes jeg ikke var overbevisende. Men en eller anden overgang skal der nok være :)

      Slet
  6. lavet af: Rikke, Mie, Christoffer og Camilla C.
    Både Germand Gladensvend og Thriller har overnaturlige elementer. I Germand Gladensvend er der fabeldyr som Gammen og menneskerne kan flyve og i Thriller er der zombier og Michael Jackson forvandles til en varulv. Der er også kærlighed tilstede i begge tekster, Gladensvend har kongen af Englands datter og Michael Jackson har en pige med i biografen. Begge slutninger er sørgelige. Begge sange er episke, altså fortællende. I Germand Gladensvend har man kun teksten hvorimod i Thriller benyttet Michael Jackson filmiske virkemidler for at fortælle historien.
    I begge sange præsenteres personerne og konflikten først, så udspiller konflikten sig og sidst afsluttes historien på tragisk vis.

    SvarSlet
  7. Hvorfor kalder i thrillers afslutning for sørgelig? Det er da mere komisk i mine øjne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hver sin smag, naturligvis, men det er vel synd for pigen, at hendes kæreste er en zombie?

      Slet
  8. At ens kæreste viser at være zombie/vampyr vil jeg nu også mene er lettere tragisk :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. det kommer da an på hvad der menes ved at han er et monster .. Og det er samtidig til useriøst og komisk, at der i baggrunden er en klassisk ond latter.

      Slet
  9. Både Thriller og Germand Gladensvend er trylleviser, da der forekommer overnaturlige væsener i begge to. Fugle lignende fabeldyr i Germand Gladensvend og zombier i Thriller.

    Både Germand Gladensvend og Michael Jackson's sang Thriller har en konflikt mellem en mand og en dame. I begge viser skal det onde bekæmpes og i begge tilfælde er døden en del af det i en eller anden grad.

    Man kan sige at både folkevisen og Thriller videoen startes der med en præsentation af vores personer og konflikterne bliver så småt introduceret, hvorefter den udspiller sig. I Thriller videoen udspiller konflikten sig på kirkegården og jagten på Michael's kæreste. Herefter afsluttes de og både teksten og videoen efterlade en åbenslutning, og på den måde åbner op for fri fortolkning. I Germand Gladensvend findes kun hans hånd og man derfor kun gætte sig til hvad der er sket med ham. I Thriller ser man Michael's dæmon øjne til sidst og man kan derfor reflektere over hvad der sker med pigen efter videoen stopper.

    SvarSlet
  10. Det meste af det som vi i vores lille gruppe har diskuteret er allerede nævnt flere gange. Vi talte om de dæmoniske kræfter som er på spil i form af hhv. levende døde hos MJ og et overnaturligt fuglelignende væsen hos Germand G. Vi talte også om det universelle tema kærlighed - her koncentreret om splittelse og konflikt mellem par: Germand forlader sin jomfru og MJ er i virkeligheden zombie.
    Umiddelbart virker det langt ude at skulle sammenligne to tekster som tidsmæssigt er så langt fra hinanden og som er meget forskellige genremæssigt (folkevise og popsang). Men ideen om en overgang - som emalke og BollyBlogger taler om - lyder fornuftig. I dette tilfælde giver det måske ikke så stort udbytte at sammenligne de to tekster ned i de små detaljer. Derimod er det måske mere interessant at kigge på handlingen og udviklingen i historierne som fx overgangen fra uskyldigt barn til seksuelt væsen – noget som er omdrejningspunkt for mange sange og fortællinger igennem tiden.
    - Mikkel, Sebastian og Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Er enig i at det umiddelbart virker mest fornuftigt at sammenligne de to overordnet. Dog er det interessant at se på f.eks. personer og miljøet, da jeg tror, at man her vil kunne finde ligheder mellem så tidsmæssigt forskellige "sange", som de er. Det interessante ved dette er, at mennesket og de emner og personer, det finder spændende, sandsynligvis går igennem nye som gamle tekster. Herved kan vi se, at mennesket godt nok udvikler sig meget og har gjort det gennem mange tusinde år, men alligevel har vi noget grundlæggende i os, som går igen.

      Slet
    2. Helt enig - der er klart nogle grundlæggende temaer og personkarakterer som man kan genkende i mange tekster på tværs af tid, og det er interessant at se hvordan de er forskellige alt efter hvilken tid de er skrevet i, men alligevel har samme universelle træk.

      Slet
  11. Kommetarer til blogindlægget: Hvad er belægget for jeres påstand om, at Gammen er far til Germand? I skriver at "som oftest lykkes det gode til slut" - hvad baserer I det på? Pas på med at skrive, at "viserne ender dårlig" - det er jo en smagssag. Omformulér.

    SvarSlet
  12. Kommentarer til blogindlægget - 2:
    1) Gammen er ikke far til Germand
    2) Jeg har fundet ud af, at man godt kan argumentere for, at det er en hjem-ude-hjem-struktur, da man kan argumentere for, at strukturen følger hovedpersonen. Og da Germand ikke er født, da familien er ude på havet, begynder han hjemme, hvorefter han tager ud. Han når dog aldrig hjem igen, så det er en lettere amputeret version af strukturen.

    SvarSlet
  13. Ja, det er det vist.
    Med udtrykket "ender dårligt" mener vi nok nærmere "det onde sejrer til sidst". Så det er en fejl.

    SvarSlet
  14. Der mangler lidt beviser af de påstande i sætter ud - bla det med at Gammen er Germands far.

    Samt en mere overskuelig opsætning. Der kunne godt have været overskrifter eller klare opdelinger. Specielt i paragraf tre.

    SvarSlet