Hvad er folkeviser?

Gr. 2 – laver en oversigt over, hvad folkeviser er (historie og karakteristika), hvilke slags der findes, og hvad der karakteriserer dem. I skal komme med eksempler fra ”Ebbe Skammelsøn” og ”Germand Gladensvend”, men I må også gerne bruge andre folkeviser som eksempler. 


Helt grundlæggende for alle folkeviser er, at de alle sammen består af vers og strofer, som der kan synges og danses til, men samtidig fortæller en historie. Folkeviser som vi kender dem i dag er andenhåndskilde, da de er overleveret fra mund til mund. Oprindeligt blev folkeviser sunget og danset for adelen, fordi folkeviserne omhandlede adelen.

Der er forskellige former for folkeviser:
1. Ridderviser
2. Trylleviser
3. Historiskeviser
4. Høviskeviser
5. (Skæmteviser)
6. (Kæmpeviser)

Trylleviser: I trylleviser udspiller der sig magiske hændelser. Der forekommer overnaturlige væsener (ofte dæmoner). Slutningen i trylleviser ender ofte tragisk.
Ridderviser:Riddervisen er realistisk. Der forekommer ingen overnaturlige væsener eller magiske hændelser. Ligesom mange andre folkeviser omhandler riddervisen de adelige og temaet er ofte hævn og ægteskab (og konflikt mellem individer). Riddervisen er samtidig den dominerende vise, altså den vise, som udgør langt de fleste af dem.  I mange ridderviser er slægten vigtig, og æren er på spil.
Historiskeviser: De historiske viser minder meget om riddervisen. De omhandler også adelen, men kategoriseers også ved at omhandle vigtigere personer, som kongen, dronningen osv.. Disse viser blev brugt til at formidle nyheder, men var dog ikke objektive.
Høviskeviser:

Ebbe Skammelsøn
Handling: Ebbe Skammelsøn arbejder på kongens gård og mens han arbejder der, lokker hans bror, Peder, Ebbes fæstemø til at tro, at Ebbe er død, så Peder frier til Ebbes kæreste. Ebbe får en drøm og vender hjem, dræber både sin kæreste og sin bror og må leve som fredløs resten af sin tid.
Hvor kan man se, at det er en Riddervise?: I Ridderviser er slægten meget essentiel. Ofte drejer de sig om familiens ære. Begrebet blodhævn indgår i mange ridderviser. Ridderviser handler ofte om adelens/storbondeliv i Danmark i middelalderen. Ridderviser benytter sig ofte af hjem – ude – hjem princippet.
Allerede her i vers 1 i Ebbe Skammelsøn er der eksempler, der gør, at vi kan kategorisere sangen som Riddervise.

”Skammel han bor sig nør i Thy,

han er både rig og kåd,

så væne har han sønner fem,

de to fores ilde ad.

- Fordi træder Ebbe Skammelsøn så mangen sti vild.”

Ebbe er rig og er hører derfor til i den finere del af samfundet: adel eller storbonde. Ebbe har fem sønner som ikke har det så godt sammen. Her får vi viden om familien, som ikke trives.
Ebbe Skammelsøn læner sig også af hjem – ude – hjem princippet.
1.      Han er hjemme (vers 1, linje 1: ”Skammel han bor i nør i Thy”)
2.      Han forlader hjem for at tjene på kogens gård (vers 2, linje 1: ”Ebbe han tjener i kongens gård”
3.      Grundet en drøm (vers 7) vender Ebbe hjem igen (vers 8 + 9)

Grundet svigtet fra Peder, hans bror, og hans fæstemø bliver Ebbe sur og dræber både sin bror og sin kæreste, for at få hævn over deres svigt = blodtørst.


  

3 kommentarer:

  1. Nu er der ikke noget blogindlæg, jeg kan kommentere, men så kan jeg specificere noget, som jeg gerne ser, I inddrager i jeres indlæg. I skal tilføje bogen 'Folkeviser' af Jørn Jacobsen et al., som kilde til følgende information:

    Dæmonen i trylleviser bringer usikkerhed ind i normaliteten, og de har følgende karakteristika:
    1) magiske evner
    2) behersker naturen
    3) lever i det skjulte
    4) er agerende
    5) kan kun nå mennesket, når dette er i en særlig tilstand
    6) kan straffe mennesket med død og tilfangetagelse
    7) belønne mennesket med magiske gaver
    8) kan bekæmpes med kristne midler og menneskelig snarrådighed

    Det er muligt, at man i middelalderen troede på, at disse dæmoner fandtes; altså at det onde "kunne materialisere sig i en eller anden form." (s. 23)
    Men "dæmonen kan også betragtes som et litterært symbol", en måde at forstå og fortolke kriser på (s. 23).
    Dæmonen kan også betragtes som "et udtryk for indre psykologiske kræfter. Et sådant synspunkt åbner for en meget nutidig, moderne tolkningspraksis. Dæmonerne er i denne forståelse en potensering af et psykologisk karaktertræk ved en person: En indre angst, en tilbøjelighed, en lyst, en drift, der 'dæmoniserer' sig - altså som tager form i livets kritiske øjeblikke." (s. 24)

    SvarSlet
  2. Kommentarer til blogindlægget - 2: Husk stavekontrol og sammensatte ord.

    Jeg vil også gerne bede om et par kildehenvisninger. Er der en grund til, at "Skæmteviser" og "kæmpeviser" er i parentes?

    I mangler at skrive om de tre sidste visetyper.

    Første sætning i handlingsreferatet af "Ebbe S" skal skrives om.

    I mangler eksempler fra "Germand G".

    SvarSlet
  3. Den høviske vise findes ikke. Den må I gerne fjerne igen :-) Der findes til gengæld høvisk kærlighed: "Man kunne forelske sig [...] men helst hemmeligt, Man elsker sin 'dame' til hvis ære man udførte alle sine høviske bedrifter. Men jo mere tilbageholden og hemmeligt det praktiseredes, des bedre var det, og til større ære var det både for damen og for ridderen selv. [...] Den høviske kærlighed med dyrkelse af 'damen' er det verdslige modstykke til den religiøse dyrkelse af Jomfru Maria" (Folkeviser af Jørn Jacobsen et al, s. 130-131) Der er tale om ridderens forhold til "damen", så mon ikke denne type kærlighed hører hjemme i ridderviserne?

    Hvis gr. 2 vil være søde at lave rettelserne, så er jeres blog ved at være der!

    Good work alle sammen.

    SvarSlet